Det Kongelige Kapels Venner havde besøg af ingen ringere end
MAESTRO MICHAEL SCHØNWANDT
Æresmedlem af det kongelige kapel
Af Poul Elming
Mandag d. 22. april havde vi besøg af Michael Schønwandt i et arrangement i Takkelloftets foyer. Arrangementet var velbesøgt, og de fremmødte medlemmer fik mange informationer om direktion i almindelighed og om Michael i særdeleshed. Undertegnede havde fået hvervet som moderator. Når man googler Michael, fatter man ikke, at ét menneske har kunnet nå alt dette i ét liv:
1.gæstedirigent ved La Monnaie Operaen i Bruxelles (1984-87) og i Nice (1987–1991) og for DR Radiosymfoniorkestret (1989–2000). 1992–1998 var han chefdirigent for Berliner Sinfonie Orchester.
Han har dirigeret en lang række af verdens førende symfoniorkestre som Wiener Philharmonikerne, Berliner Philharmonikerne, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande og Concertgebouworkest i Amsterdam. Han har dirigeret opera på Covent Garden operaen i London, Opéra de Paris, Wiener Staatsoper og i Berlin, Hamborg og Stuttgart. Fra 2008 er han 1. gæstedirigent for Stuttgarter Operaen.
1987 og 1988 dirigerede han ved Festspillene i Bayreuth.
Schønwandt har medvirket i en lang række pladeindspilninger. Blandt andre Poul Ruders‘ opera Tjenerindens fortælling (2000), den komplette indspilning af Carl Nielsens symfonier på CD og DVD og Richard Strauss opera Salome samt på DVD Richard Wagners Nibelungens Ring med Det Kongelige Kapel.
Fra 2010 til 2013 var Michael Schønwandt chefdirigent for den nederlandske radios Kamer Filharmonie med base i Hilversum.
Fra 2015 er Schønwandt chefdirigent for Opéra et Orchestre National de Montpellier i Frankrig.
Og så må vi jo ikke glemme, at han var chefdirigent og musikchef v. DKT fra 2000-2011 + alt ”det løse”. Michael fortalte særdeles interessant om de overvejelser, man som dirigent må gøre sig, alt efter om man skal dirigere en symfonikoncert, en operaopsætning eller en balletproduktion. Det er vidt forskellige krav, der stilles til dirigenten, og specielt som balletdirigent er der meget strenge krav til tempo. Du kan ikke som dirigent komme dagen før en balletforestilling og ændre på de tempi, som er blevet indarbejdet i et langt forudgående prøveforløb.
Michael underviser også i direktion på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og fortalte om de spændende og forskelligartede udfordringer dette giver. Michael sagde, at det er væsentligt at gøre klart for de unge kommende dirigenter, ikke blot HVAD de skal gøre, men langt mere HVORFOR de skal gøre det, og at der er stor forskel på, hvordan de unge dirigenter tager imod dette.
I forlængelse af den netop overståede Malko-konkurrence (og Wagnerkonkurrencen i Aalborg) faldt snakken også på konkurrencer i al almindelighed. Udfaldet af sådanne konkurrencer er jo i høj grad subjektivt, i modsætning til sportskonkurrencer. Den der løber hurtigst eller hopper højest vinder, men hvordan med musik og kunst?
Tempo er jo et væsentligt parameter for en dirigent, og her må man fra gang til gang overveje, hvilket orkester skal jeg dirigere, de akustiske forhold etc. etc.
Vi spurgte også: Hvad har Michael Schønwandt i sin kælder?
- en togbane
- et dukketeater
- en større LEGO-samling
Det kunne have været et dukketeater, men Michael er bidt at et galt fut-tog, så han har en stor togbane i sin kælder.
Efter pausen spurgte publikum om alt mellem himmel og jord, og Michael svarede beredvilligt og med sin sædvanlige positive og humoristiske approach.
Da klokken nærmede sig 21, måtte moderator insistere på at slutte ”festen”.
Det blev en fantastisk, interessant og humørfyldt aften, som jeg er overbevist om, at de fremmødte nød i fulde drag.
Tusind tak til Michael Schønwandt.